Hva kan man selv gjøre?

Ulike råd for å oppnå forbedringer av kolesterolverdiene

Fysisk aktivitet
HDL-kolesterolet øker ved fysisk aktivitet. Regelmessig mosjon hjelper, for eksempel en halvtimes rask spasertur om dagen. Er man overvektig, kan en beskjeden vektreduksjon øke HDL-kolesterolet og redusere triglyseridene.


Røykeslutt
Daglig røyking får åreforkalkningsprosessen til å akselerere. Slutter man å røyke, kan nivået av det gode HDL-kolesterolet øke.

Les mer om røykeslutt
 

Sunnere kosthold
Ved å spise mindre fett fra kjøtt og meieriprodukter reduseres nivået av LDL-kolesterol i blodet.  Man bør velge magre meieriprodukter, kylling, magert kjøtt og karbonadedeig. Transfett, som kan finnes i kjøpte bakevarer, kjeks og en del dypfryste ferdigretter, bør unngås.


Har man høye triglyserider, bør man være forsiktig med alkohol og sukkerholdig mat. Man bør spise fet fisk, som inneholder de sunne omega 3 fettsyrene. Å erstatte noe av det mettede fettet med umettet fett som man finner i planteoljer, myke margariner, mandler, avokado og nøtter, kan øke HDL-kolesterolet uten at det skadelige LDL-kolesterolet går opp.

Man bør spise mye frukt, bær og grønnsaker som forebygger åreforkalkning og inneholder viktige antioksidanter, mineraler og vitaminer. Fiberet i frukt, grønt, belgvekster og havre, vil også ha gunstig effekt på blodets kolesterolverdier.

 


Informasjonen som gis her er av generell karakter og kan ikke erstatte rådgiving av lege eller annet kvalifisert helsepersonell