Hvordan håndtere jeg fatigue

Det finnes ingen behandling som kan kurere fatigue, men det finnes metoder som kan redusere den. Snakk først med fastlegen om din fatigue for å finne ut hva som kan være årsaken2. Behandling av fatigue må tilpasses individuelt3

En god start er å akseptere situasjonen, slik at man kan jobbe med kroppen sin i stedet for imot. Det betyr ikke at man må like situasjonen, men det kan være enklere å planlegge og gjennomføre dagen dersom man aksepterer situasjonen2.

Generelt er rådene for å redusere fatigue inndelt i tre ulike kategorier: fysisk aktivitet, kognitiv terapi og stressreduserende metoder3. Ofte er en kombinasjon av tiltak fra disse ulike kategoriene det som gir best resultat3, 4.

Fysisk aktivitet:

Det er blitt forsket mye på effekten av fysisk aktivitet på fatigue. Treningsopplegg må tilpasses hver person ut ifra de ulike årsakene til fatigue3. Det er vist at moderat fysisk aktivitet reduserer tretthet. Hovedgrunnen til dette er at man blir i bedre fysisk form og orker mer. I tillegg frigjøres det endorfiner ved trening som ofte gjør at man føler seg bedre1, 2

Finn en aktivitet du trives med, det er viktigere at du klarer å bevege deg hver dag enn hvilken aktivitet du gjør. Begynn rolig og bygg deg opp til et aktivitetsnivå som du er komfortabel med. Etter hvert kan man forsiktig øke lengde og intensitet, men det er viktig å tenke langsiktig 2, 3.

Mat og drikke:

Normalt variert kosthold anbefales. Hvis du synes det er vanskelig å få i deg nok mat og drikke kan det hjelpe å spise mindre måltider og drikke oftere. Det er ikke behov for noen spesielle dietter eller tilskudd med mindre legen din har anbefalt det 1, 2

Søvn:

Forsøk å opprettholde et normalt søvnmønster. Legg deg til samme tid hver kveld og stå opp igjen på samme tidspunkt hver morgen. Unngå å sove midt på dagen hvis du kan det 1, 2.
Aktivitet/Hvile: Det er viktig å finne en god balanse mellom aktivitet og hvile. Det kan hjelpe å planlegge dagen på forhånd. Skriv gjerne dagbok for å bli bevisst på hva som gir deg energi og hva som tapper deg for energi 2.

Samtaler/Terapi:

Ofte hjelper det å snakke med andre som opplevd det samme. I tillegg kan det være fint å kombinere fysisk aktivitet med kognitiv terapi, dette har vist å gi veldig gode resultater i forhold til å redusere fatigue. Kognitiv terapi kan gi deg den veiledningen du trenger for å endre på fastlåste tankemønstre, velge hva du skal fokusere på og gi deg en økt følelse av kontroll på din situasjon 2, 3, 4.   

Informasjonen som gis her er av generell karakter og kan ikke erstatte rådgiving av lege eller annet kvalifisert helsepersonell

Referanse:

  1. Irish Cancer Society. Coping with fatigue.
  2. Kreftforeningen Norge. 2019 [updated 2019-09-02. Available from: https://kreftforeningen.no/om-kreft/senskader/fatigue-tretthet/.
  3. Reinertsen KV, Loge JH, Brekke M, Kiserud CE. Kronisk tretthet hos voksne kreftoverlevere. Tidsskriftet, den norske legeforening. 2017.
  4. Weis J. Cancer-related fatigue: prevalence, assessment and treatment strategies. Expert reviews. 2011;11(4):441-6.
PP-ONC-NOR-0127