
Kommunikasjon med den medvirkende pasient
(Strategi for kvalitet og pasientsikkerhet, Helse og omsorgsdepartementet, 2013-2017)
Positive konsekvenser av god kommunikasjon mellom lege og pasient
Pasienter som opplever å ha god kommunikasjon med legen sin er mer tilbøyelige til å dele den informasjonen som er nødvendig for å stille en riktig diagnose. Ved god kommunikasjon øker også sannsynligheten for at pasientene vil følge legens råd og etterleve foreskrevet behandling, og de er mer fornøyd med den medisinske behandlingen de får.3
Hvordan kan legen kommunisere på en slik måte at pasientens ønsker blir møtt? Leger som klarer å skape en god mellommenneskelig kontakt, gir informasjon i henhold til pasientens behov, støtter pasienten i å gi uttrykk for preferanser og verdier, og oppmuntrer pasienten til å stille spørsmål, har evnen til å bygge opp tillit hos pasientene sine.
Etablere en god personlig kontakt
Angela Coulter poengterer at gode kommunikasjonsferdigheter ikke bare trengs for å støtte pasientene i å gi uttrykk for behov og verdier, men også for å kommunisere vitenskapelig kunnskap om sykdommen og behandlingsvalg til pasienten.
Vurdere pasientens informasjonsbehov
Det er viktig å vurdere pasientenes følelsestilstand og deres evne til å forstå kompleks informasjon før man begynner å diskutere behandlingsalternativer.6 I en spørreundersøkelse rapporterte kreftpasienter at den skriftlige informasjonen de fikk var for detaljert og at legen ikke tok hensyn til hvor mye informasjon hver enkelt pasient var i stand til å forstå eller ønsket å motta.5 Spørreundersøkelsen synliggjør behovet for at leger erkjenner at mens noen pasienter kan foretrekke å få omfattende informasjon om prognosen sin, om risikoene og fordelene av forskjellige behandlingsalternativer og informasjon om hvordan sykdommen kan påvirke livet deres, kan andre pasienter finne denne typen informasjon for overveldende.
Støtte pasienten i å gi uttrykk for behov og verdier
"Pasienten er eksperten på hvordan det er å oppleve sykdommen i hans eller hennes bestemte sosiale situasjon", forklarer hun.
Oppmuntre pasienten til å stille spørsmål
Behov for endringer i bevissthet, opplæring og struktur
Aktuelle artikler
Patient empowerment – Hva og hvordanPasientmedvirkning er et ord som kan dukke opp når man diskuterer lege-pasientforhold. Men hva er pasientmedvirkning og hvordan kan det påvirke den kliniske settingen?
Hvordan legge til rette for pasientmedvirkning?En samtalemodell i tre trinn gir en lett tilgjengelig struktur kan brukes til å kommunisere med og involvere pasienter i delt beslutningstaking
Pasientmedvirkning gjennom hele behandlingsforløpetPasientmedvirkning kan ha en positiv innvirkning på pasientens etterlevelse av legemiddelbehandlingen
Legemidler og behandlingsområder
3. Ha JF, Longnecker N. Doctor-Patient Communication: A Review. The Ochsner Journal. 2010;10(1):38-43.
4. Tounge JR, Epps HR, Forese LL. Communication Skills for Patient-Centered Care. Research –Based, Easily Learned Techniques for Medical Interviews That Benefit Orthopaedic Surgeons and Their Patients. J Bone Joint Surg Am 87:652-658, 2005
5. Tamirisa NP, Goodwin JS, Riall TS. Patient and physician views of shared decision making in cancer. Health Expectations: An International Journal of Public Participation in Health Care and Health Policy. 2017; 20(6): 1248–125
6. Haga SB. Re-structuring the patient-provider communication process to empower patients. http://www.bioethics.net/2017/11/re-structuring-the-patient-provider-communication-process-to-empower-patients/ Blog. Last accessed 18 April 2018
7. European Patients Forum. Empowered patients are an asset to society. Conference Report. June 2015 http://www.eu-patient.eu/globalassets/campaign-patient-empowerment/pe-conference-report.pdf Lest 31.10.2018