
Pasientmedvirkning – hva og hvordan?
Pasientmedvirkning er et ord som kan dukke opp når man diskuterer lege-pasientforhold. Men hva er pasientmedvirkning og hvordan kan det påvirke den kliniske settingen?
‘En prosess der pasienter forstår rollen sin og fra helsepersonell får kunnskapen og ferdighetene de behøver for å utføre en oppgave, i et miljø som erkjenner samfunns- og kulturforskjeller og oppmuntrer til pasientdeltakelse.1’
Hvem er den medvirkende pasienten?
"Dersom leger ikke gjør antagelser om pasienten, men begynner å oppmuntre pasientene sine til å si hva som er viktigst for dem, kan enhver pasient medvirke ", sier hun.
Fire grunnleggende komponenter for pasientmedvirkning1,2
1: Pasienten og legen må forstå den nye pasientrollen
Muligheten pasienter har til å involvere seg i egen behandling har utviklet seg i løpet av de siste tiårene, fra en passiv til en mer aktiv rolle. Det er viktig at både pasienten og legen forstår den nye pasientrollen.
2: Pasienter må innhente nok kunnskap til å kunne kommunisere ordentlig med legen
Pasienter må finne relevant informasjon, og forstå hvordan de skal bruke den på riktig måte.
3: Pasienter må ha mestringstro og helseinformasjonsforståelse
Pasientene må ha tro på sin egen evne til å påvirke egen helse (mestringstro). I tillegg må de kunne forstå helseinformasjon, hvordan informasjonen skal brukes og hvordan man tar gode avgjørelser om helse og medisinsk behandling (helseinformasjonsforståelse).
4: Et tilretteleggende miljø
Miljøet må være tilrettelagt for pasientmedvirkning. Dette betyr at pasienten må ha tilgang til informasjon om behandlingsvalg. I tillegg må pasientene få hjelp til å kunne bearbeide informasjonen og ta avgjørelser. Det er viktig å understreke at et tilretteleggende miljø inkluderer en lege som er opplært til å sette pasienten – heller en sykdommen – i sentrum av behandlingsprosessen1,2.
Aktuelle artikler
God kommunikasjon som grunnlag for pasientmedvirkning Å kommunisere med den medvirkende pasienten
Hvordan legge til rette for pasientmedvirkning? En samtalemodell i tre trinn gir en lett tilgjengelig struktur og kan brukes til å kommunisere med og involvere pasienter i delt beslutningstaking
Pasientmedvirkning gjennom hele behandlingsforløpet Pasientmedvirkning kan ha en positiv innvirkning på pasientens etterlevelse av legemiddelbehandlingen
Legemidler og behandlingsområder
1. World Health Organization. WHO Guidelines on Hand Hygiene in Health Care. 2009
2. Cox, P et al. Financing Sustainable Healthcare in Europe: New Approaches for New Outcomes. 2007 https://media.sitra.fi/2017/02/28141943/The_Cox_Report-2.pdf Last accessed 18 April 2018